Hoe moet het verder met toerisme op Scheveningen?

Scheveningen is de bekendste en oudste badplaats van Nederland. Jaarlijks komen er zo’n 14,5 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland naar het Circustheater, casino, Pier, Sea Life en uiteraard het strand met al z’n aantrekkingskracht. Scheveningen, op papier van oudsher stadsdeel van Den Haag, maar in de praktijk eigenlijk een dorp met een eigen identiteit, kent vele gezichten. Het oude vissersdorp waar m’n opa en oma deel vanuit hebben gemaakt, de (voorheen mondaine) badplaats, de statige wijken, de oude vissershuisjes. De inwoners van Scheveningen, van de vele surfers die ervoor gekozen hebben om op Scheveningen te wonen tot de hard werkende vissers, zijn trots op hun dorp. Reisman Arjen prijst zich gelukkig om op Scheveningen te wonen.

Overlast op Scheveningen

De afgelopen periode is Scheveningen op een aantal manieren vrij negatief in het nieuws gekomen. Overlast, intimidatie, steekpartijen, verkeersinfarcten, illegaal kamperen, straatraces, lachgasgebruik is een niet volledige opsomming van de ellende die Scheveningen over zich heen heeft gekregen. Politie en handhaving doen wat ze kunnen, maar het is bij lange na niet toereikend. Bewoners komen in opstand, ondernemers stoppen miljoeneninvesteringen, politici buitelen over elkaar heen om zaken te duiden en de net aangestelde burgemeester Van Zanen komt eerder terug van vakantie. Als klap op de vuurpijl kondigde loco-burgemeester Bredemeijer op de Duitse WDR aan dat er in Scheveningen ‘Da ist genug Raum, um Abstand zu halten’. Of het door deze boodschap kwam of niet, maar het weekend erop beleefde Scheveningen het grootste verkeersinfarct van de afgelopen twintig jaar. Maar goed, duiding van alles hierboven is al genoeg gebeurd. Tijd voor een analyse met zaken die tot op heden minder aan bod zijn gekomen in combinatie met een aantal gemeentelijke keuzes (en wellicht een aantal oplossingen dat fijn is voor zowel bewoners als bezoekers), en een aantal tips hoe je van jouw dagje Scheveningen een succes kan maken. Oh, en gelardeerd met foto’s van Scheveningen op z’n mooist!

Kurhaus, Scheveningen

Kurhaus, Scheveningen

Infrastructuur van Scheveningen

Hilbert Bredemeijer zegt het juist in z’n interview op de Duitse radio.’Het strand is elf kilometer lang, dus er is genoeg ruimte om afstand te houden’. Klopt, het strand van de gemeente Den Haag is inderdaad elf kilometer lang, maar dan hebben we het over een afstand van iets ten zuiden van Kijkduin tot voorbij het Zwarte Pad. Die spreiding is natuurlijk nooit gelijk, dat weet de heer Bredemeijer ook wel. Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren. Het gros van de bezoekers van buiten de stad komt naar Scheveningen (met het zwaartepunt rondom het Kurhaus en de Pier). En dat is iets dat het dorp op drukke dagen qua infrastructuur totaal niet aankan. De belangrijkste toegangswegen Van Alkemadelaan/Zwolstestraat, Badhuisweg/Nieuwe Parklaan, de Scheveningseweg en Westduinweg stromen op een mooie stranddag al snel vol en wanneer de parkeergarages bij het strand vol zijn ontstaat er dus een file met grote wachttijden tot gevolg. Het gevolg is dat bezoekers massaal de woonwijken in gaan (waar maximaal twee uur geparkeerd mag worden), hetgeen weer zorgt voor frustratie bij de bewoners. Uiteindelijk is dit gemeente Den Haag ook niet ontgaan, zijn de controles geïntensiveerd en is zelfs de oude vertrouwde wielklem weer uit de kast gehaald. Ook de vier tramlijnen (1, 9, 11 en 12) naar Scheveningen barsten op drukke dagen uit hun voegen.

Meijendel

Meijendel, het duingebied ten noorden van Scheveningen

De oplossing: méér garages

Scheveningen heeft simpelweg niet de infrastructuur voor zoveel bezoekers. Nachtburgemeester en Scheveninger Pat Smith verwoordde het treffend in het televisieprogramma Op1: ‘Als je dikke stront door een trechter dauwt, krijg je rotzooi’. Dit probleem speelt al decennia, maar deze zomer is het heftiger en intenser dan anders. Des te vreemder is het dat de gemeente Den Haag de oplossingen juist zoekt in méér garages. Bij de vernieuwing van de Noordboulevard werd een nieuwe garage met plek voor 700 auto’s geopend (die allemaal door de bekende fuik bij het Zwarte Pad moeten). Dat ging wel ten koste van 137 parkeerplaatsen in de wijk voor bewoners. Ook bij de Scheveningse haven wordt een nieuwe parkeergarage met zo’n 900 plaatsen ontwikkeld. Hoe die auto’s er straks moeten komen? Dat weet eerlijk gezegd niemand. En de auto’s die er niet meer passen worden zoals eerder vermeld gewoon in de woonwijken gezet, hetgeen relatief eenvoudig is op te lossen door parkeren in de wijken alleen nog maar beschikbaar te maken voor bewoners en hun bezoekers.

Strand en boulevard van Scheveningen

Strand en boulevard van Scheveningen

Hoe het autogebruik op Scheveningen in te dammen?

Ik heb de oplossingen ook niet. Het afsluiten van toegangswegen is de meest voor de hand liggende oplossing, maar dat verplaatst het probleem naar andere delen van de stad. De P&R bij Hoornwijck of de mogelijkheden om vanuit de binnenstad naar Scheveningen te reizen worden misschien te weinig gepromoot (of men heeft gewoon geen interesse in deze oplossingen omdat de meesten zo dicht mogelijk bij het strand willen parkeren). Deelvervoer zoals de scooters en fietsen zijn met de huidige bezoekersaantallen een druppel op de gloeiende plaat (en zorgen ook voor veel irritatie bij bewoners aangezien deze scooters lukraak overal neer worden gekwakt). Wil de gemeente Den Haag dat kwaliteitstoeristen Scheveningen bezoeken, zowel bewoners als bezoekers hier een positieve ervaring uithalen en dat Scheveningen bereikbaar blijft, dan zal de infrastructuur moeten worden aangepast met radicale oplossingen. Een metro, tunnels of grote P&R terreinen bij het Prins Clausplein of het Malieveld. Misschien moet het vervoer naar Scheveningen zelf wel een attractie op zich worden. Een monorail die in enkele minuten van het Malieveld via Madurodam naar het Kurhaus zoeft bijvoorbeeld. Okay, misschien niet zo realistisch, maar nieuwe denkrichtingen zijn hard nodig.

Circuit Scheveningen

Daarnaast vindt een deel van de bezoekers het nodig Scheveningen om te dopen tot stratencircuit. Met name het rondje Strandweg, Vissershavenweg, Jurriaan Kokstraat, Gevers Deynootweg en weer terug de Strandweg op is populair. Nu gunnen wij iedereen z’n ritje over de boulevard (het is het eerste wat ik doe als ik terugkom van vakantie), maar de overlast die er mee gepaard gaat is iedereen liever kwijt dan rijk. In Santa Ana, California kampten ze ook met dergelijke problemen en kreeg je een boete van $500 wanneer je binnen vier uur drie keer of meer door dezelfde straat reed. Wellicht iets dat op Scheveningen ook geïmplementeerd kan worden.

Pier en reuzenrad op Scheveningen

Pier en reuzenrad op Scheveningen

Citymarketing start bij je eigen inwoners

Maar goed, terug naar het stukje citymarketing. Dat start bij je eigen bewoners. En veel inwoners van Scheveningen zijn van mening dat de gemeente Den Haag te laat of te weinig heeft ingegrepen. Daar komt bij dat er in de afgelopen jaren een aantal projecten is geweest waarbij de gemeente en de Scheveningers lijnrecht tegenover elkaar stonden. De hoogbouw naast de vuurtoren, het eerder genoemde verdwijnen van parkeerplaatsen, het in eerste instantie geen subsidie verlenen aan Muzee Scheveningen, het vermeende ‘stiekem’ dicht doen van het gordijn van de vuurtoren zodat het niet op een nieuw hotel schijnt en het openen van nog meer nieuwe hotels en b&b’s zorgen ervoor dat acties van de gemeente op Scheveningen met een gezonde dosis scepsis worden bekeken. Zoals bijzonder hoogleraar City Marketing Gert-Jan Hospers treffend aangeeft: ‘Citymarketing vraagt met andere woorden om empathie: voordat een stad gaat vertellen dat ze the place to be is, moet ze zich eerst eens even inleven in de gekozen doelgroep.’ Die doelgroep bestaat voor Scheveningen zowel uit bewoners als de bezoekers. Alleen is hier de balans een beetje zoek.

Scheveningse zonsondergang

Scheveningse zonsondergang

Tips voor een topdag op Scheveningen

Anyway, genoeg duiding en achtergronden. Uiteraard geeft dit geen compleet beeld, maar wel een inkijkje. Laten we dit artikel positief eindigen met een aantal tips hoe jij een topdag kunt beleven in de mooiste en meest bruisende badplaats van Nederland.

1) Kom op tijd
Als het een stranddag is en je besluit om met de auto naar Scheveningen te komen, kom dan op tijd. Alleen dan is er nog plek in de garages. In de woonwijken mag je maximaal twee uur staan, dus dat is geen optie. Ook het openbaar vervoer is natuurlijk een optie.

2) Kies je plek
Het strand bij het Kurhaus is traditioneel het drukste deel van Scheveningen. Loop of fiets wat verder naar het noorden (misschien zelfs nog wat verder dan het Zwarte Pad) en het is vele malen rustiger. Uiteraard

3) Neem je afval mee naar huis
Laat niets anders achter op het strand dan je eigen voetstappen. Hoewel er veel afvalbakken staan en een team van de gemeente het strand iedere nacht volledig schoonmaakt (respect!) is maar één ding het juiste om te doen: neem je afval mee naar huis. Je kunt ook vanuit veel strandtenten afval gaan jutten. Zo draag je met jouw bezoek ook nog wat nuttigs bij.

4) Ennuh, nog tips voor strandtenten?
Uiteraard. Ontbijten doe ik altijd graag bij Boonoonoonoos, voor de echte surfsfeer ga je naar Hart Beach, zelf barbecuen en een chille sfeer vind je bij Sol Beach en fantastisch eten kan bij Patagonia Beach. ’s Avonds kun je uiteraard op het Zwarte Pad terecht, bijvoorbeeld bij de Whoosah of de Barbarossa.

Hart Beach

Hart Beach, Scheveningen

Concordia Constans

Scheveningen is en blijft een fijne plek. Het staat voor grote uitdagingen en ontwikkelingen, maar goed, dat is het dorp wel gewend. Hopelijk kunnen de gemeente en de Scheveningers de handen ineen slaan. Als we het wapen van Scheveningen moeten geloven zit dat wel goed. ‘Concordia Constans’ betekent immers ‘Altijd Saamhorigheid’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *